reklama

Načo je občiansky preukaz, keď mám skvelú plastovú kartičku od ŽSR?

V poslednej dobe často cestujem. Som nezamestnaný absolvent vysokej školy a preto je nepredstaviteľné, že by som bol majiteľom auta a mohol by som platiť všetky výdavky s tým spojené. Preto musím cestovať vlakom, občas autobusom, ale nesťažujem sa. Aj keď by som sa sťažovať pokojne mohol, pretože kvalita cestovania v hromadných prostriedkoch prepravy sa so stúpajúcou cenou neúmerne znižuje. Mohol by som písať o špine, o zastaraných vagónoch, o netesniacich oknách kvôli ktorým sa teraz v zime na niektorých chodbách vlakov tvorí dokonca ľad, alebo o nežiadúcích spolucestujúcich, ktorí obohacujú zážitok z cestovania svojim nevábnym zápachom, vzhľadom na ich „divoký" životný štýl - mohol, ale nebudem.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (62)

Poznáte to. Cestou vo vlaku sa chtiac, či nechtiac stanete svedkami rôznych rozhovorov, životných situácii a príbehov. Niektoré z nich sú bežné, niektoré úsmevné, niektoré nepríjemné a dokonca sa nájdu aj tie smutné. Nedávno som sa stal svedkom takejto smutnej situácie. Nastúpil som do vlaku, ktorý smeroval do Košíc, sadol som si k oknu v smere jazdy, ako vždy keď sa mi takáto možnosť naskytne a zaujato pozoroval ako za oknom ubieha krajina, napriek tomu, že som tou trasou šiel už asi tisíckrát. Asi po desiatich minútach do vagónu vošla sprievodkyňa, ktorá začala s kontrolou cestovných lístkov. Kým sa dostala ku mne, pristúpila k staršiemu manželskému páru, ktorý vo vlaku sedel už predtým, než som nastúpil ja. Z rozhovoru medzi starším pánom, ktorý predkladal cestovné lístky a sprievodkyňou vyplynulo, že pán si zakúpil spiatočné cestovné lístky pre seba a pre svoju manželku s uplatnením zľavy nad 60 rokov, ale keďže často necestuje, netušil, že k tomu musí mať zakúpený aj preukaz seniora nad 60 rokov, ktorý sa dá vybaviť len za úžasných 10 Eur. Keď mu to pani sprievodkyňa vysvetlila s dosť zvýšeným a povýšeneckým tónom, starší muž v rozpakoch, zahanbený pred celým vagónom a obvinený takmer z velezrady, sa pokúšal situáciu zachrániť tým, že svoj vek nad 60 rokov preukázal občianskym preukazom, na čo ho „milá" pani sprievodkyňa vysmiala, vystavila mu nový spiatočný lístok pre neho aj pre jeho manželku a dokonca od neho zinkasovala sankciu, za cestu s nesprávnym cestovným lístkom. Bezohľadne, bez ochoty, bez úcty k staršiemu človeku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď som sa tej sprievodkyne opýtal, či má dnes plastová kartička Senior do 60 rokov od železničnej spoločnosti väčší význam pri preukazovaní totožnosti a veku, ako občiansky preukaz občana Slovenskej republiky, so všetkými jeho ochrannými prvkami (a čoskoro už aj s povinnými čipmi) a či to nie je len zbytočná šikana, požadovať od ľudí preukazovanie veku nejakou smiešnou kartičkou, za ktorú si treba zbytočne priplatiť, odvrkla mi niečo v tom zmysle, že ona tie pravidlá nevymyslela a že si len robí svoju prácu. Asi má problémy pri počítaní, keď od aktuálneho roka treba odpočítať rok narodenia uvedený v tom ktorom občianskom preukaze, pričom výsledkom bude vek dotyčného... To by bolo všetko v poriadku, ale keď si len robí svoju prácu, bez ohľadu na ľudský rozmer, pri ktorom si mohla odpustiť aspoň tú pokutu pre staršieho pána, prečo si tá istá pani nerobila svoju prácu pár týždňov pred tým, keď som bol svedkom, ako sa jej do vagóna nasáčkovalo asi 12, slušne povedané hygiene nevyhovujúcich cigánov, pri ktorých sa neobťažovala ani len skontrolovať im cestovné lístky (ja osobne verím, že všetci ich mali aj s príslušnými plastovými kartičkami na zľavu od ŽSR).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemám nič proti dodržiavaniu pravidiel. No keď má niekto žalúdok na doslovnú buzeráciu slušných ľudí, ktorí si za svoju cestu zaplatia, no z nepozornosti si kúpia zlý lístok a napriek tomu majú snahu a vôľu svoju chybu napraviť vo vlaku, prečo sa na ich dodržiavaní tak vehementne netrvá pri osobách, ktoré o nejakých pravidlách a ich dodržiavaní nemajú ani potuchy ? Vari mám ja, ktorý si kúpim cestovný lístok v tomto štáte menšie právo na relatívne pohodlné cestovanie, ako niekto, kto si s lístkom a zrejme ani s hygienou nerobí žiadne starosti ?

Roman Bendík

Roman Bendík

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

absolvent Právnickej fakulty UPJŠ, Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu